Zawsze, gdy ktoś czuje się przytłoczony lub zmaga się z czymś, zachęca się go do otwarcia się i porozmawiania o tym, jak się czuje. Jest to pozytywne podejście, ponieważ im więcej się o czymś mówi, tym lepiej można to przepracować i przezwyciężyć problem.
Skoro tak jest, dlaczego nie zachęca się nas do otwarcia się i porozmawiania o stresie w miejscu pracy?
Wydaje się, że do stresu w środowisku biurowym wciąż przywiązane jest niesprawiedliwe piętno. Zniechęca się nas do mówienia o nim, ponieważ nie chcemy, aby nasi menedżerowie lub koledzy pomyśleli, że sobie z nim nie radzimy. Ale to niedorzeczne! Każdy może od czasu do czasu zmagać się ze stresem. Kiedy jesteś zestresowany, rozmowa o problemie może pomóc ci go przeformułować i zredukować uczucia, których doświadczasz. Bądźmy szczerzy - przewlekły stres to nie powód do śmiechu; to poważny stan, który w dłuższej perspektywie może powodować poważne problemy zdrowotne.
Istnieje wiele przyczyn stresu w miejscu pracy, ale być może najlepszą odpowiedzią na wyeliminowanie ich wszystkich jest zachęcanie pracowników do mówienia o tym, jak się czują, bez obawy, że zostaną osądzeni. Oznacza to poprawę umiejętności komunikacyjnych i zdobycie pewności siebie, aby się otworzyć.
Obejrzyj ten film, który zawiera kilka interesujących wskazówek, jak poprawić umiejętności komunikacyjne w pracy. Kiedy jesteś w stanie skutecznie się komunikować, jesteś bardziej pewny siebie i bardziej skłonny do otwarcia się.
Menedżerowie również mogą wiele zdziałać w tej kwestii. Prowadzenie polityki otwartych drzwi oznacza, że pracownicy mogą zapukać do drzwi i porozmawiać, gdy tylko coś ich zaniepokoi. Ten przystępny styl zarządzania jest kluczem do zmniejszenia stygmatyzacji związanej ze stresem i zachęca pracowników do rozmowy. Przeciwne podejście sprawia, że ludzie po prostu siedzą cicho i próbują radzić sobie sami - a to rzadko kończy się dobrze.
Nie ma żadnej porażki w przyznaniu się, że czujesz się zestresowany. Nikt nie będzie plotkował o Tobie za Twoimi plecami ani się z Ciebie śmiał. Bardziej prawdopodobne jest, że będą zaniepokojeni i będą chcieli pomóc. Dobry menedżer będzie również starał się Cię wspierać, a nie spychać Twoje obawy na bok lub mówić Ci, że masz się po prostu "wziąć do roboty". Menedżer, który zakłada, że stres jest czymś normalnym, nie jest dobrym menedżerem. Chroniczny stres nie sprzyja produktywności biura, a już na pewno nie sprzyja szczęśliwym i zdrowym pracownikom.